Saturday, February 26, 2011

Taktik Baru

Kisah benar ini berlaku pada tahun lepas. Saya seorang pemandu teksi. Pada masa itu saya sedang membawa seorang penumpang lelaki dari Johor Bahru melalui Jalan Bakri di Muar. Pada malam itu, keadaan cuaca memang tak berapa baik. Ketika melalui jalan itu, berlaku pula hujan yang lebat. Dalam pemandangan yang agak samar di luar jalan, kami terpandang seorang wanita sedang menahan teksi ini. Sudah kebiasaan pemandu teksi mengambil penumpang pada waktu malam, tetapi tidak semua kalau ianya di jalan yang memang dikenali sebagai 'keras' dan inikan pula ditahan oleh seorang perempuan! Memandangkan keadaan hujan yang lebat, saya pun rasa kasihan lalu berhentikan kereta di tepi jalan. Perempuan tu datanglah ke sebelah saya (bahagian pemandu), lalu saya turunkan cermin kereta. Lepas tu saya tanya perempuan tu , nak ke mana. Perempuan tu tak menjawab, tiba-tiba........saya baru perasan wajahnya yang sangat hodoh, rambut panjang menggerbang, dan taringnya mula memanjang (agak-agak dalam 15 cm) sambil darah meleleh-leleh melalui taringnya. Apa lagi, saya pun cepat-cepatlah masuk gear satu dan jalan. Toleh ke sebelah, mamat ni dah lama tak sedarkan diri. Moralnya yang saya dapat daripada pengalaman ni, jangan ingat masa hujan pun takder hantu, sekarang dia pakai taktik baru dah........

No comments:

Post a Comment